Melody Club
- #Strategi
- #Design & formgivning
- #Kreativ kommunikation
- #Sociala medier
- #Foto & film
Ett varumärke som lyfter karaoke till en helt ny nivå
Briefen var kort och enkel: konceptualisera och lansera en ny karaokebar i Göteborg, och lägg grunden för ett skalbart franchisekoncept som kan rullas ut i Sverige. Det ska vara en lyxigare karaokebar, med japansk fine dining och sober inredning. Spännande och roligt uppdrag, men tror vi på själva konceptet? Vi gjorde en analys och landade i nåt helt annat. Väldigt framgångsrikt skulle det visa sig.
Ett varumärke som lyfter karaoke till en helt ny nivå
Melody Club
- #Strategi
- #Design & formgivning
- #Kreativ kommunikation
- #Sociala medier
- #Foto & film
Briefen var kort och enkel: konceptualisera och lansera en ny karaokebar i Göteborg, och lägg grunden för ett skalbart franchisekoncept som kan rullas ut i Sverige. Det ska vara en lyxigare karaokebar, med japansk fine dining och sober inredning. Spännande och roligt uppdrag, men tror vi på själva konceptet? Vi gjorde en analys och landade i nåt helt annat. Väldigt framgångsrikt skulle det visa sig.
Målgruppen var alla som gillar musik och som tycker om att gå ut och äta och sätta guldkant på livet. Allt från par, familjer, kompisgäng och möhippor till företagsevent och firmafester. Vi insåg att det tänkta konceptet var för smalt. Vi rekommenderade istället att fokusera på kärleken till musiken, som förenar alla i målgruppen, oavsett om man älskar schlager, ABBA eller hårdrocksgitarrer. Vi lanserade konceptet: THE MELODY CLUB
THE MELODY CLUB är en helt ny nöjes- och karaokeupplevelse. Festligt och härligt med hög kvalitet. En helhetsupplevelse för musikälskare, med kläder, rekvisita och till med riktiga instrument att spela på för den som vill. Känslan förstärks genom en copytonalitet där all kommunikation fick rubriker som för tankarna till kända låtar, som ”Please allow me to introduce myself”, “Let’s get down to business”, “It must have been love” och “What’s cooking, good loking?”
Lanseringskampanjen i sociala medier gick med riktade annonser baserade på musiksmak. Upplevelsen fortsatte på webb-platsen themelodyclub.se där allt från design och toppvideo till låtcitat och topplista anpassades utifrån besökarens musiksmak, beroende på vilken annons man hade klickat sig vidare ifrån.