Göteborgs Stad behövde attrahera personal till hemsjukvården. Vi tänkte att de behövde bli lite mer rock ’n’ roll.
Bakgrund
Göteborgs Stad kom till oss och behövde attrahera fler sjuksköterskor, fysio- och arbetsterapeuter till hemsjukvården. Uppdraget handlade om att göra hemsjukvården till ett attraktivt alternativ i konkurrens med tjänster på sjukhus, vårdcentraler etc.
Insikt
Varför ska man välja att arbeta i hemsjukvården istället för på ett sjukhus? Vi landade i en insikt som byggde på den absolut största skillnaden: i hemsjukvården får du lära känna patienterna. I hemsjukvården kommer inte patienterna till dig i en anonym sjukhuskorridor, utan du besöker dem i deras hem. Och det finns väl få sätt att bättre lära känna en människa än att komma hem till hen; ett hem säger något om en person redan vid första ögonkastet in i vardagsrummet, i hemmet finns detaljerna som skvallrar för oss, där bor historierna och minnena, och vid varje besök kliver du in i någon annans liv och vardag. På det sättet innebär arbetet i hemsjukvården en mer varierande och personlig arbetsmiljö.
Lösning
Under idén ”Skriv journalanteckningar till hårdrocksmusik” tog vi fram en reklamfilm som klev in i fem hem i Göteborg, där vi får träffa fem karaktäristiska karaktärer. Hemmen berättar historien om dem och ger en hint om hur många historier och personliga möten man bjuds på i jobbet inom hemsjukvården. Till hjälp tog vi fantastiska fotografen Jonatan Fernström. Och så hade vi den stora ynnesten att få jobba med Air France-musikern Joel Karlsson som komponerat musiken.