Vad vi gjorde
Först och främst insåg vi att vi behöver visa hur mycket 145 bussar faktiskt är. Men det behövdes något mer. Då började vi räkna på hur stor effekt så här många tysta och rena elbussar skulle ha på en stad som Göteborg. Och det var häpnadsväckande. Över en natt skulle Volvos bussar elektrifiera 33% av stadens bussflotta. Koldioxidutsläppen skulle sjunka med mer än 14 500 ton/år, och passagerarna skulle få njuta av tysta bussar vid busshållplatserna mer 17 640 000 gånger /år. Det var stora siffror som visade på den stora effekten, och som vi insåg att vi kunde bygga en serie poster på i sociala medier.
Men vi ville också lägga till en mer emotionell koppling och landade därför i konceptet: När en lugn start gör all skillnad. Kärnan i kommunikationen var filmen "Ett nytt uppvaknande", som visade hur de nya elbussarna levererades och hur de spred ut sig över staden och skapade lugna och tysta mornar för människor. Avkopplande ögonblick i annars stökiga miljöer.
Eftersom vi inte hade några bussar så var vi tvungna att själva skapa dem med hjälp 3D-animeringar. För att dessutom hjälpa till att bygga den interna stoltheten hos uppdragsgivaren så var många av skådespelarna från Volvo. Och om du lyssnar noga så kommer du höra att musiken är en specialskriven version av den klassiska låten "Morning has broken".