Men kan dokumentära skildringar helt ersätta ”traditionell” reklam? Mitt svar är ja. Men det är inte säkert att marknadsföringen blir mer omtyckt, relevant och effektiv om man inte underbygger den på samma sätt som traditionell reklam.
För att hitta rätt tillfällen och karaktärer att dokumentera måste man, precis som med traditionell reklam, reda ut marknadssituationen för att förstå vad som triggar målgruppen. Vi antar till exempel att en chipstillverkare gör en dokumentärfilm där man visar en familj fredagsmysa. Jag är övertygad om att denna familj inte skulle sjunga lika ljuvt som de gör i OLW:s reklamfilmer. Men så länge triggern är rätt, dvs att man visar gemenskap i en kontext som målgruppen tycker om, så bör man kunna välja ett dokumentärt grepp istället för ett fabricerat med skönsång och coola karaktärer.
Utmaningen är, vare sig det är en dokumentär eller påhittad berättelse, att hitta rätt stämning, karaktärer och miljöer.
Är en idé tillräckligt stark så räcker det att dokumentera den. Ett bra exempel på denna regel är Tropicanas ”Brighter mornings”. :