Ett annat exempel är Snickers Workwear som under 2015 ville aktivera sitt Instagramkonto och få upp sitt följarantal genom att skapa engagemang hos sina följare. Strategin bestod av att boosta den stolta hantverkaren och uppmuntra användarna att dela med sig av sina bilder med #snickersworkwear. Under året lanserades dessutom ett antal aktiviteter i kanalen för att få upp engagemanget ytterligare. Vid årets slut hade Snickers Workwear ökat sitt följarantal från cirka 50 till drygt 1 500 och #snickerworkwear hade använts cirka 1 600 gånger.
Vad hade då dessa Instagramuppdrag gemensamt? Hur skapas engagemang på Instagram?
Ha en tydlig strategi
Liksom för all typ av kommunikationsarbete man utför måste man ha en tydlig strategi som svarar på vad, hur och varför. Vad för innehåll ska publiceras? Hur ska det publiceras – hur ofta och när? Varför ska Instagram användas – för vilket syfte? För såväl Boråstapeter och Snickers Workwear fanns tydliga strategier från början hur närvaron på Instagram skulle se ut.
Bilden är det primära, inte texten
Instagram är en bildkanal där bildtexter lätt kan uppfattas som för långa. Sedan Instagram lanserade ”läs mer” funktionen som gör att bildtexten bryts efter cirka 3-4 rader och där man behöver klicka sig vidare för att läsa hela texten, har det blivit ännu viktigare att hålla texten så kort det går. Oavsett om man publicerar professionella bilder tagna med en ”riktig” kamera eller med mobilen så är det viktigt att hitta ett bildspråk som stämmer överens med varumärket och som mottagarna gillar. Här gäller det att våga testa sig fram – vilket typ av innehåll och bilder skapar mest engagemang?
Gör dina följare till ambassadörer
Eftersom antalet följare på Instagram är lika med varumärkets räckvidd (med några undantag), är det oerhört viktigt att hitta sätt som gör att man förtjänar sin plats i användarnas flöden och får dem att följa över tid. Ett smart sätt för att uppnå detta är att göra sina användare till ambassadörer. Ett grepp som Snickers Workwear tagit väl tillvara på.
Förutom att löpande engagera sig i sina följares innehåll uppmuntrar de sina användare att dela med sig av sitt innehåll med #snickersworkwear. I vissa fall återpubliceras (regrammas/repostas) följarnas poster till Snickers Workwears egna flöde som ett sätt att hylla sina användare. Dessutom gav Snickers Workwear, i samband med att de lanserade två nya arbetsbyxor under 2015, ett urval av sina användare chansen att testa och utvärdera byxorna på Instagram innan de blev tillgängliga i butik. Förutom en mycket fin respons bland mottagarna och betydelsefulla utvärderingar, blev detta startskottet till oväderliga ambassadörsrelationer.