Vad innebär dwell time?
Under förra året uppdaterade Linkedin sina algoritmer så att de inlägg där du lyckades få dina följare och kontakter att spendera mer tid på dina inlägg blev belönade, sk dwell time. Det här är fortfarande något som är aktuellt och för någon som själv har svårt att få in sina budskap på de 1300 tecken som finns var det här en välkommen uppdatering.
Dwell time ställer ju förstås större krav på oss som publicerar inlägg. Inte nog med att du ska posta vid rätt tidpunkt och använda en bra bild eller film, nu är det alltså också viktigt att fånga och hålla kvar följarnas intresse så länge som möjligt. Att skapa bra innehåll av hög kvalitet helt enkelt. För att göra detta krävs en nyfikenhetsväckande rubrik i kombination med en intressant och luftig text, gärna med några emojis som kan hjälpa till att göra texten lättläst och inte så tung.
I ett inlägg på Linkedin ställde jag frågan vad som fick människor att stanna upp i flödet och vad det är som gör att vissa inlägg lyckas och andra inte. Inlägget fick en räckvidd på nära 6000 personer, 55 gillade inlägget och 82 kommentarerade. Och de flesta var överens. Det som fångar intresset och som får dem att stanna upp i scrollandet är en bra bild/film i kombination med en intresseväckande och bra rubrik. Många svarade att texten var viktigast och att de gillade längre texter, om de var luftiga, inspirerande och lättlästa.