2021-10-27
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Äntligen är den här, årets mest efterlängtade rapport, i alla fall om du frågar mig. Nu i veckan presenterade Internetstiftelsen årets upplaga av ”svenskarna och internet” och i år är den mer omfattande än någonsin. Fler frågor har ställts, fler människor har tillfrågats och fler kanaler har involverats. Här kan du ta del av några av 2021 års hetaste spaningar. Enjoy!
2021-09-24
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Tidigare har jag lyft spaningar kring Linkedin och Instagram. Nu har turen kommit till en av de mest omtalade och nedladdade plattformarna - TikTok. 700 miljoner användare kan inte ha fel, eller? Många, inklusive mig själv, har felaktigt placerat kanalen i barn- och ungdomsfacket. Nu är det dags att tänka om. Användarnas åldrar kryper uppåt, annonsering blir enklare och kanalen går nu om såväl YouTube som Messenger. Med andra ord, det är dags att ta TikTok på allvar, men hur då?
2021-08-27
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Få ord är så laddade med känslor som de vi strösslar i sociala medier. Många är de som har saker att tycka till om, oavsett ålder och kön. Och det är endera kärlek, endera hat. En sak som är säker är, att hur skicklig du än är på sociala medier kommer du aldrig bli fullärd. Det som fungerar ena dagen kan nästa dag vara helt fel. Samtidigt är det ju det som är lite av charmen och det som gör att man alltid törstar efter ny kunskap.
2021-07-09
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Linkedin är i dag världens främsta affärsnätverk med närmare 760 miljoner användare globalt, varav nästan 4 miljoner här i Sverige. Precis som i alla andra sociala kanaler så gäller det att hänga med när algoritmer uppdateras och när nya funktioner förenklar arbetet. Här delar jag med mig av några av plattformens senaste uppdateringar, och passar även på att slänga in lite tips och tricks.
2021-01-21
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Nytt år, nya möjligheter. 2021 är här och det är dags att se över trenderna inom kommunikation och sociala medier. Vad bör du göra mer av och vad bör du kanske göra mindre av? Är SEO fortfarande viktigt och vad betyder egentligen social shopping? För att underlätta för dig har jag samlat några av 2021 års hetaste trender inom sociala medier här.
2021-01-14
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
I december 2020 kom rapporten många av oss gått och väntat på. Internetstiftelsen presenterande då årets upplaga av svenskarna och internet. Stort fokus låg självfallet på hur pandemin påverkat våra internetvanor. En hint är att ja, svenskarnas användande har definitivt påverkats. Här kan du ta del av 2020 års hetaste spaningar.
2021-01-08
Lina Eklund | PR/Sociala medier-ansvarig
Generation X, Y, Z, Alpha, Baby boomers. I dag är det svårare än någonsin att nå ut i bruset och att sticka ut. I de yngsta generationerna har du ofta bara någon sekund på dig att försöka fånga deras uppmärksamhet. Det här ställer höga krav på oss som jobbar med reklam och kommunikation. Att flera generationer dessutom är reklamtrötta kräver att vi tänker om och möter varje generation där de finns och på det sätt de föredrar att bli uppvaktade på. Har du koll?
2019-06-11
Carl Groop | Copywriter
Rosita Johnson har jobbat med reklam och formgivning sedan året då E.T. hade biopremiär. Hon har drivit storbyrå, startat lillbyrå och kammat hem priser på flera internationella galor. Idag är Rosita design director på Valentin Experience. Här delar hon med sig av sina tankar om förpackningsdesign.
2019-04-10
Elin Eriksson | Business Designer
Peter Läkk är marknadsansvarig på Nordhem. Här berättar han om deras strategiska arbete och hur Service Design har hjälpt dem att fokusera på helt rätt saker.
2019-01-16
Sophia Emms | Account Planner
Människor ljuger för att positionera sig själva i enlighet med hur de vill framstå. Det är ett stort problem för företag som vill förstå sina kunder. Så, hur gör man? Man kan alltid fråga Niklas Bondesson.
Det här är andra delen i en artikelserie om att mäta reklam.
2018-12-23
Elin Eriksson | Business Designer
Tidigare i höst närvarade vi på Service Design Networks (SDN) årliga konferens i Dublin. Fulladdade med inspiration och intryck har vi summerat några av de mest populära ämnena för årets talare.
2018-08-15
Sophia Emms | Account Planner
Kan design vara fel? Ja, det kan den faktiskt. Semiotik är symbolläran som hjälper oss förmedla önskade värden inom en viss kultur.
2018-06-07
Sophia Emms | Account Planner
Marknadsföring kan få ett plåster att trösta, rusta dig inför en jobbig politisk diskussion, ge dig gott samvete eller få dig att känna dig trygg. Varumärken handlar i stor utsträckning om att möta människors inneboende oro, fast de vill ha mer än trygghet förstås.
2018-02-13
Andreas Kjäll | Copywriter
Gör inte för långa filmer. Skriv inte för lång copy. Börja inte meningar med och. Och gör inte reklam utan att budskapet går fram direkt. Varför inte?
2017-10-09
Elson Ferreira | Creative Intern
Vi är extremt duktiga på att göra normkritisk reklam. Men, lever vi som vi lär?